DEVAM: 115-116- Namaza
Başlama (İftitah)
حَدَّثَنَا
قُتَيْبَةُ
بْنُ سَعِيدٍ
وَمُحَمَّدُ
بْنُ أَبَانَ
الْمَعْنَى
قَالَا حَدَّثَنَا
النَّضْرُ
بْنُ كَثِيرٍ
يَعْنِي
السَّعْدِيَّ
قَالَ صَلَّى
إِلَى جَنْبِي
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
طَاوُسٍ فِي
مَسْجِدِ
الْخَيْفِ
فَكَانَ
إِذَا سَجَدَ
السَّجْدَةَ
الْأُولَى
فَرَفَعَ
رَأْسَهُ مِنْهَا
رَفَعَ
يَدَيْهِ
تِلْقَاءَ
وَجْهِهِ
فَأَنْكَرْتُ
ذَلِكَ
فَقُلْتُ
لِوُهَيْبِ
بْنِ خَالِدٍ
فَقَالَ لَهُ
وُهَيْبُ بْنُ
خَالِدٍ
تَصْنَعُ
شَيْئًا لَمْ
أَرَ أَحَدًا
يَصْنَعُهُ
فَقَالَ
ابْنُ
طَاوُسٍ
رَأَيْتُ
أَبِي يَصْنَعُهُ
وَقَالَ
أَبِي
رَأَيْتُ
ابْنَ عَبَّاسٍ
يَصْنَعُهُ
وَلَا
أَعْلَمُ
إِلَّا أَنَّهُ
قَالَ كَانَ
النَّبِيُّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَصْنَعُهُ
en-Nad'r b. Kesir es-Sa'dî
demiştir ki: Abdullah b. Tavus Hayf mescidinde yanımda namaz kıldı. İlk secdeyi
yapıp da başını kaldırdığında ellerini yüzü hizasına kadar kaldırdı. Bu
davranışı uygun görmediğim için Vüheyb b. Halid'e haber verdim. Vüheyb de ona
"İşittiğime göre sen namazda hiç kimseden görmediğim bir şey yapıyorsun"
dedi. Bunun üzerine Abdullah da (şöyle) cevap verdi: "Ben babamı o işi
yaparken gördüm de babam (şöyle) dedi: Ben îbn Abbas'ın böyle yaptığını gördüm
ve o'nun, "Bunu Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) (böyle)
yapardı" dediğinden başka bir şey de bilmiyorum."
Diğer tahric: Nesai
tatbik h.no: 735
AÇIKLAMA: Bu hadis birinci secededenkalkarken elleri
kulaklara kadar kaldırmanın meşru olduğuna delalet etmektedir. Ebu Bekr b.
el-Münzir, Ebu Ali et-Teberî ve bazı ehl-i hadis birinci secdeden kalkarken
elleri kulaklara kadar kaldırmanın müstehab olduğu görüşündedirler.
Ancak
bu hadis zayıftır. Çünkü en-Nadr b. Kesir tarafından rivayet edilmiştir.
Bilindiği gibi en-Nadr, hakkında çeşitli tenkidler vardır. Bu şahsın rivayet
ettiği hadisler hüccet olma niteliğinden uzaktır. Nisaburî de bu hadis için
münker tabirini kullanmıştır.
Aynı
şekilde Nesaî'nin İbn Ebi Adiy, Şu'be, Katade, Nasr b. Asim senediyle Malik b.
el-Huveyris'ten Nebi (s.a.v.)'in namazda rüku'a varırken, rüku'dan başını
kaldırırken secdeye giderken ve secdeden başını kaldırırken ellerini
kulaklarının üst hizasına kadar kaldırdığına dair rivayet ettiği hadis de
zayıftır. Çünkü bu hadisin ravilerinden olan Nadr b. Asim hakkında da çeşitli
tenkidler yapılmıştır.[Nesaî, iftitah]